امروز صبح که قصد عزیمت به مکانی نامشخص را داشتیم، نمی دانستیم که این ماجراجویی به سرکوچه ختم خواهد شد و جناب ترک میکسر با چند تن بار خیلی خونسرد و به گفته خودشون با دنده دو یکسره میپیچین توی فرعی و ....

تا حالا فیلم های ترسناکه هالیوودی را دیدین که یک دیوانه آدمکش قصد جون یک نفر را میکنه؟ بعد اون یک نفر توی ماشین نشسته و یکدفعه به سمت چپ خودش نگاه میکنه و میبینه که ماشین خیلی بزرگی داره به سمتش میاد( که احتمالا موجودی جهش یافته، قهقه زنان و با چهره ای ترسناک پشت فرمان نشسته) و بعد به شدت با ماشین اون یک نفر برخورد میکنه و چند متری هم اون را جلو میبره؟

خوب فاجعه اونجاست که اون راننده 140 سانتی متر بیشر قد نداشته باشه و تقریبا به جز آسمون و فضای تاری حول و هوش 20 متری، چیزی را نمیبینه و اون ماشینی که باهاش برخورد کرده یک ماشین ژاپنی یا آمریکایی نیست بلکه اعجوبه ای است به نام پراید و از بخت بد شما پشت فرمان نشسته اید.

خب همه اینهارو گفتم که خدای ناکرده اگه روزی در همچین موقعیتی قرار گرفتین چند تا نکته زیر را به خاطر داشته باشین.

اول خونسردی خودتونو حفظ کنید
1 -  اگر هنگام بروز تصادف  طرفین به  توافق برسند و میزان خسارت آن زیر 3 میلیون تومان  باشد  لازم به کروکی و گزارش پلیس نمی باشد و دو طرف میتوانند با هماهنگی یکدیگر به مراکز پرداخت خسارت بیمه مراجعه نمایند و خسارت خود را دریافت کنند .
 در ضمن در زمان مراجعه به واحدهای خسارت خودرو مقصر و زیاندیده نباید تعمیر شده باشند به مرکز خسارت وحضور دوطرف ( زیاندیده و مقصر ) برای دریافت خسارت الزامی است . این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که اگر با شخصی تصادف کرده اید و او مقصر حادثه باشد باید به شرکت پرداخت خسارت بیمه نامه فرد مقصر مراجعه نمایید . بطور مثال اگر شما بیمه شخص ثالث بیمه ایران دارید و فرد مقصر بیمه شخص ثالث بیمه البرز باید به واحد پرداخت خسارت بیمه البرز مراجعه نمایید نه به واحد پرداخت خسارت بیمه ایران .


2 – وقتی تصادف میکنید میتوانید با پلیس راهنمایی رانندگی تماس حاصل فرمایید با شماره 110 تماس حاصل فرمایید . در نظر داشته باشید تصادفاتی که زیر 3 میلیون باشد و طرفین بر سر این موضوع توافق نرسند در صورتی که افسر راهنمایی و رانندگی در صحنه حاضر شود کروکی صادر نخواهد کرد و طرفین باید به مراکز پرداخت خسارت مراجعه نمایند .


3 – در مواقع که تصادفی منجر به جراحت و خسارت جانی وارد شود حضور افسر راهنمایی و رانندگی الزامی و وبرای پرداخت خسارت کروکی و گزارش پلیس ضروری میباشد .


4 – میتوانید در بیشتری تصادفات که منجر به جرح نمی شود صحنه تصادف را به هم بزنید و  خودروها را منتهی الیه سمت راست هدایت کنید و در ضمن میتوانید از محل حادثه قبل از بر هم زدن صحنه تصادف و خودروها عکس یا فبلمبرداری کنید که برای پلیس راهنمایی و رانندگی نیز قابل استناد میباشد .


5 – اگر اتومبیل شما دارای بیمه بدنه میباشد در مواقعی میتوانید از بیمه نامه خود در تصادف  استفاده کنید که در تصادف مقصر باشید در صورتی که مقصر نباشید می بایست از بیمه شخص ثالث فرد مقصر استفاده کنید .


6 -  در برخورد اتومبیل با جسم ثابت مانند جدول و درخت و .. در مواقعی که به اتومبیل خسارت وارد شود برای دریافت خسارت نیاز به کروکی و برگه گزارش پلیس میباشد و در این نوع حادثه فقط بیمه بدنه برای بیمه گذار جبران خسارت میکند و خسارت بیمه شخص ثالث هیچگونه خسارتی پرداخت نخواهد کرد .


7 – اگر در هنگام بروز تصادف بر اثر ضربه وارد شده اتومبیل شما نیز به جسم ثابتی برخورد کند جهت دریافت خسارت قسمت زیاندیده اتومبیل در اثر برخورد با جسم ثابت از شرکت بیمه حتما کروکی پلیس لازم و ضروری است .       

 

نویسنده : تورج قعری ( کارشناس بیمه )

 

عصر بیمه دات کام - مرجع نمایندگان بیمه در سراسر کشور