میخوام از چند زاویه شهر جهرم را به شما نشون بدم و چیزهایی که شاید هیچ جای دنیا نتونید ببینید.

اگه از تهران قصد سفر به جنوب کشور را داشته باشیده حتما توی مسیرتون از جهرم هم رد میشید.



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

خوب خوش اومدین، اینجا میدان مصلی است، مردم جهرم که ارادت خاصی به اهل بیت دارند، مثل خیلی از شهرهای دیگر کشور، ایام فاطمیه به خیابان ها میان و عزاداری میکنند.



بعضی از مغازه ها روزهای اول عید هم بازه و با این که شهر پرشده از سوپرمارکت های لوکس و فست فودهای آنچنانی، اما این کاسب های قدیمی و خوش اخلاق هنوز مشتری های خودشون را دارن. ایشون آقا باقر هستن و از عسل کوهی و خرمای شاهانی جهرم تا لبنیات تازه و ... را میتونین از ایشون و مغازه دار های اطرافشون تهیه کنید.


برای خرید میوه و سبزی تازه میتونین به بهارستان برید. البته تابستون ها اینجا پر از هندوانه و خربزه و... میشه.


باغ خدابیامزر پدربزرگ که توی بچگی محل تفریح و بازی ما بود مثل خیلی از باغ های شهری دیگه خشک شده و زمینش تفکیک شده یا به خانه و آپارتمان تبدیل شدن.


درسته باغ پدربزرگ خشک شد و درختهاش قطع شد اما هنوز باغ های قشنگی اطراف شهر هستن که زندگی درونشون جریان داره.



هنوز مقداری مرکبات از پاییز سر درختها مونده مثل این ترنج.


کنارهایی که تا یکی دو هفته دیگر میرسن و طعمشون عالی میشه.


بهارِ اترج (Otrog)که توی کمتر باغی میشه دیدش و زنبور های زیادی را دور خودش جمع میکنه. از دور صدای ویزویز زنبورها را میشه شنید.


شاید شما ندونید ولی درختهای خرما جنس نر و ماده دارن و این درخت نر هست، اگر دقت کنید خوشه ها از درون یک قلاف خوشبو (تارونه) بیرون اومده، روی این خوشه ها گردی وجود داره به اسم ابره و اون گرد را روی خوشه های درخت ماده میپاشن تا خرما بدن.


اون میوه های کوچک سمت راست بکرایی هستن که طعمی شبیه لیمو شیرین داره، اون چوب های بالا همون تکه های تارونه است که برای عطرش توی چایی میریزن و ... اون دوتای سبز و زرد بالایی هم میوهای اترج هستند که ترش مزه هستن و به نوع بزرگترشون بالنگ میگن، حتما مرباشو خوردین؟ . اما بزرگتر از همه ترنج هست که اسمش با نارج گره خورده و آوازه عطرش را حتما شنیدین. و گل محمدی ...


خوب بعد از یک تفریح حسابی، یک لیوان چایی با عطر بهار و تارونه خیلی میچسبه. ( البته قبلش کشک و خرما و باقله جهرم )